یک استاد شیمی داروی بالقوه ای را برای درمان دیابت نوع 2 بدون عوارض جانبی شدید تولید کرد

23 ژوئن 2020 - دکتر Robert P. Doyle ، استاد شیمی دانشگاه Syracuse ، داروی جدیدی را برای درمان دیابت نوع 2 برای کمک به میلیون ها بیمار که به دنبال کنترل بهتر قند خون خود، بدون عوارض جانبی رایج مانند تهوع، استفراغ هستند و در بیماران خاص که کاهش وزن ناخواسته برای آنها مضر است، تولید کرد. مقاله تحقیقاتی دکتر دویل به تازگی در مجله علمی Cell Reports منتشر شده است.

یک گروه متداول از داروهای مورد استفاده در درمان دیابت نوع 2 ، آگونیست های گیرنده ی پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP-1R) هستند. در حالی که آنها قند خون را در بیماران دیابتی پایین می آورند، دارای عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ و کاهش وزن نیزهستند.

دکتر دویل و همکارانش از طریق کمکهای مالی موسسه ملی بهداشت (NIH) راهی برای ترکیب دو مولکول در یک داروی جدید یافتند که قند خون را بدون اینگونه عوارض جانبی ناخواسته، کاهش دهد.

از نظر فنی، تیم دکتر دویل حوزه ی جدیدی از bioconjugation ، که برای ترکیب دو مولکول مورد استفاده قرار می گیرد، را ابداع کرد. با اتصال اگزندین -4 (Ex4) ، که یکی از آگونیستهای GLP-1R مورد تأیید FDA است با مولکول دی سیانوکوبینامید (Cbi) ، که یک قطعه کوچک از مولکول پیچیده ی ویتامین B12 است، مولکول جدید " Cbi-Ex4" را در تکنیکی که آن را  "corrination" نامیدند، تولید نمودند.

داده های جمع آوری شده از آزمایش داروی جدید Cbi-Ex4 ، بر روی حشره خوار خانگی آسیایی[1] اثرات مفید این دارو را مشخص کرد. بهبود سطح قند خون در حین آزمایش تحمل گلوکز و کاهش استفراغ در مقایسه با Ex4 مشهود بود. نکته مهم این بود که هیچ کاهش وزنی با مصرف داروی جدید مشاهده نشده است، اثری در تضاد آشکار با آگونیست GLP-1R که در حال حاضر تصویب شده است. این نتیجه، داروی جدید را برای بیمارانی که نیاز به تنظیم قند خون بدون تاثیر بر شاخص توده بدنی (BMI) دارند، ایده آل می کند. بنابراین، این دارو می تواند برای بیماران دیابتی که مبتلا به فیبروز کیستیک،COPD ، سارکوپنی، سرطان یا HIV هستند، مفید باشد زیرا برای این گروه از بیماران کاهش وزن مطلوب نیست.

قدم بعدی در تهیه این داروی پیشگام، انتقال آن از مرحله پیش بالینی به مطالعات انسانی مرحله 1 است. دکتر دویل و تیمش برای تأمین بودجه این بخش از تحقیق، درخواست کمک مالی جدیدی را به NIH ارسال کرده اند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-chemist-potential-drug-diabetes-harsh.html

 



[1] Suncus murinus یا musk shrew ، پستاندار مورد استفاده در این مطالعه، به دلیل توانایی استفراغ این حیوان، جوندگان و بسیاری از پستانداران از این توانایی برخوردار نیستند.